Vaesus ei
tohi takistada korralikuks kodanikuks kasvamist.
Uuringud näitavad: viiendik Eesti
lastest elab vaesuses. Kokku üle viiekümne tuhande. Vaesus võib neid mitmeid takistada
korralikeks kodanikeks kasvamast, sest vaesusega kaasnevad tihti vanemate probleemid:
minnalaskmine, loidus, soovimatus oma olukorda parandada ja viimaks veel kõige
hullem: alkoholism.
Nende faktide ees ei tohi silmi
kinni pigistada. Vanemate valede valikute, tegematajätmiste või halva õnne
tõttu ei pea lapsed kannatama. Vaesuses elavate perede lapsed väärivad lisatähelepanu.
Nii tuleb kiita plaani lastetoetusi juba lähitulevikus tõsta ja seda eelkõige
puudustkannatavate perede laste jaoks. Sotsiaaltöötajate kohustus on tagada, et
lisavahendid jõuaksid just laste olukorra parandamiseks, mitte ei kuluks
vanemate kaheldavatele hobidele.
Igal aastal kulub esimesele
lapsele makstavaks 19,18 euroseks lastetoetuseks üle 38 miljoni euro. Märkimisväärne
summa. On õige, et abivajajaid kõikide laste laustoetamisele eelistatakse nagu
praegune plaan ette näeb. Kõigile raha ei jätku.
Kui peres on kolm ja enam last,
väärib see pere täiesti kindlalt suuremat toetust. Viie alaealise lapse puhul
võiks aga lausa kaaluda võimalust, et ema saab lastega kodus olla ja
lastetoetuse suurus moodustab palgaga võrreldava sissetuleku. Uuringud ütlevad,
et suurimas vaesusriskis elavad ühe vanemaga pered. Tuleb tõsisemalt
rakendada riiklikku sundi, mis kohustab mõlemat
vanemat laste eest hoolitsema ka siis kui pere laguneb või seda pole
tekkinudki.
Reformierakond on alati raha
lugeda osanud ja seetõttu ei maksa kahelda: kui nad on lastetoetuste tõstmise plaani välja pakkunud,
siis viiakse see ka ellu ning leitakse rahaline kate. Huvitav, et praeguse kava
puhul on Reformierakond tegelikult sotsiaalsemalt mõtlev, kui suuri sõnu tegevad
sotsiaaldemokraadid, kes sooviksid lastetoetusi tõsta võrdselt vähe kõigil. Ka
nendel peredel, kus lapsi üks ja nendel, kelle majanduslik olukord hea ning
lapsi suudetakse kasvatada riigi abita. Vaesuse jagamine sellisel moel viiks
olukorrani, kus toetust tõsta oleks võimalik vaid pisut ja abivajajate olukord
ei paraneks.
Kindlasti tuleb lastetoetuste
reformi kavandades küsida ka seda, kuidas osalevad reformi rahastamisel
inimesed, kes on vabal valikul otsustanud lapsi mitte saada. Nõukogudeaegse
lastetusmaksu taastamine on kindlasti liiast, ja vägisi kedagi lapsi saama
sundida ei tohi, kuid riigi tuleviku eest peaksid siiski kõik Eesti inimesed seisma.
Vähemalt ühiskonna suhtumine lastega peredesse peaks muutuma ja ajakirjanikudki
võiksid seltskonnakangelaste asemel lastega peredele rohkem tähelepanu pöörata.
President Ilves on märkinud, et väikerahva püsimist ei saa hinnata üksnes majandusloogikaga, mis soovitaks oma keelest ja kultuurist pigem loobuda. Ka kultuuriminister Rein Lang ütles hiljuti, et miljonilise rahva puhul on mitmeid valdkondi, kus peame arvestama turutõrkega: turumajanduse "nähtamatu käsi" neis asju jätku- suutlikult ära ei korralda. Rahvuse ja riigina põsimine on olmselt üks selliseid asju ja seetõttu on puudust kannatavate perede laste senisest tõhusam riigipoolne toetamine väga vajalik.
President Ilves on märkinud, et väikerahva püsimist ei saa hinnata üksnes majandusloogikaga, mis soovitaks oma keelest ja kultuurist pigem loobuda. Ka kultuuriminister Rein Lang ütles hiljuti, et miljonilise rahva puhul on mitmeid valdkondi, kus peame arvestama turutõrkega: turumajanduse "nähtamatu käsi" neis asju jätku- suutlikult ära ei korralda. Rahvuse ja riigina põsimine on olmselt üks selliseid asju ja seetõttu on puudust kannatavate perede laste senisest tõhusam riigipoolne toetamine väga vajalik.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar